Jak (ne)fotit knížky

čtvrtek 13. července 2017

Ahoj,
napodlo mně, že by vás mohlo zajímat jak (ne)fotit knížky. Sice nejsem žádný profi fotograf, ale za tu dobu, co fotím, jsem nastřádala nějaké poznatky či tipy. A tak jsem si říkala, že bych se o ně s vámi mohla podělit. Určitě se mezi vámi najdou ti, kteří to umí mnohem lépe než já, tak vy to prosím berte jako takové zpestření a když tak napište do komentářů své rady a triky. A také se mezi vámi najdou ti, kteří by chtěli pár rad znát. Tak tady je máte!

Najděte si něco, čím budete fotit

V dnešní době umí foťáky na mobilech fotit jako zrcadlovky, takže je opravdu jedno čím budete fotit. Ať už to bude telefon, kompaktní fotoaparát či zrcadlovka. Já tedy preferuji zrcalovku, jelikož mi vyhovuje všelijaké to nastavení pro kvalitnější fotky. Sice něco z toho má i můj mobil, ale no, foťák je foťák. Takže všechny fotky tady na blogu a Instagramu jsou foceny Nikonem d3200 s objektivem na 18-55 mm. Na Insta najdete i fotky, které jsou foceny mým nebo Klárčiným telefonem. Já mám Huawei P8 lite a Klárka Huawei P9 lite, takže tam už máme nějakou tu profi průpravu. 




Pozadí, základ celé fotky

Pro úspěšnou fotku potřebujete dobré pozadí. Nejlepším pro vás bude třeba staré bíle prostěradlo, nejlépe čisté, vyžehlné a bez děr. Buďto ho prostě natáhnete na zem a naaranžujete knížku a vše ostatní na fotku se shora, anebo si ho nějak připevníte ke skříni tak, jak vidíte na fotce. Pokud zvolíte druhou možnost, knihu postavte a foťte zepředu. Jestliže se vám bíle pozadí nelíbí, mám tady i další variantu, a to stránky ze starých knih. Bohužel budete muset zničit nějakou starou, nepotřebnou knihu, nejlépe zažloutlou. Stránky opatrně vytrhejte a rozložte pečlivě po zemi pro fotku zeshora nebo stránky opatrně přilepte na stěnu skříně, normální stěnu, nějaký papír, který postavíte. A máte dokonalé pozadí pro knižní fotky, jenž vidíme všude na Pinterestu, Instagramu a vůbec celém intenetu. Anebo obyčejnou přírodu. Obyčejnou, ale krásnou. Pokud jste si ještě ani teď nevybrali, mám ještě jeden tip. Můžete zvolit, něco jednobarevného. Ať už je to stůl, koberec, peřina, stěna.... 


Pro focení zeshora

Pro focení s postavenou knihou


Nebo příroda. Tahle fotka je mega ♥

Budiž světlo!

Nefoťte za tmy, či zatežené obloze. Fotky jsou pak tmavé a to vůbec nevypadá dobře. Počkejte si na sluníčko nebo pokud to umíte s Isem tak prosím. ISO je takové nastavení, aby fotka nebyla tmavá. Nastavíte jej na foťáku. Pokud svítí sluníčko, volte 100-200. Jestliže je zateženo, tak 400-600. V místnosti nebo za šera 640, 1200. Noční město nebo při nedostatku světla 1600, 3200. Nebo se ještě dá pohrát s časem závěrky, či vyvážením bílé barvy. Také záleží na kvalitě vašeho foťáku. Nejlépe uděláte, když si to prozkoušíte a příjdete na to, co vám nejvíce vyhovuje. Nebo prostě foťte za slunečného počasí. Nezapomeňte ani na to, aby na fotce nebyl váš stín. A také nefoťte proti oknu, pak by byl váš objekt (v našem případě kniha) tmavý. 


Takhle to dopadá, když fotíte proti světlu

Blesk není s knížkami kamarád

Asi si nejspíše budete chtít pomoct bleskem. Jenže podle mě dělá fotku plochou. Pokud tedy nemáte profi světla, což já nemám, to je jiný případ. A většina knížek má lesklý obal. Určitě někdy fotíte i ty z knihovny, které jsou zabalené v jakési průhledné fólii, aby se neponičily. No a právě v těchto lesklých obalech se blesk odráží, což je špatné. Tak si tedy pohrajte s Isem nebo počkejte na to slunko.
Bez blesku


Ta samá fotka s bleskem. Vidíte sami, že je plochá a lesklá

Zaostřete na váš hlavní bod zájmu

Fotka dostane ihned lepšího vzhledu, pokud zaostříte na váš hlavní bod zájmu, což bude ve většině případů knížka. Krásné fotky jsou třeba, když zaostříte na zapálenou svíčku a v pozadí je kniha. Jak tedy zaostřit? V zrcadlovce máte zaostřovací pole, nebo to zle nastavit i manuálně. V mobilu jednoduše kliknete na to, co chcete zaostřit. Nakonec ještě existují různé programy, ve kterých třeba rozostříte okraje, ale už to není ono. 


Zaostřeno na levanduli

Zaostřeno na svíčku

Úhel pohledu

Taktéž záleží na tom, jak se na objekt díváte. Určitě by se fotka neměla nějak zkreslovat, třeba že by dolní část knížky byla širší a tak. Taky nezapomeňte na to, aby vám na fotce nebyla vidět ruka nebo třeba kousek stěny. S úhly pohledu si také hezky pohrajte. Fotky pak nabydou jiného a hlavně zajímavějšího rázu než takové ty stereotypní. 

Tohle je špatně. Neměl by být vidět zbytek pokoje

Tohle je už lepší, ale fotka mohla být více zaostřena
Dobrý úhel pohledu a dobré zaostření


Nebojte se upravovat

Na internetu existuje zpousta editorů fotek, které jsou zdarma. Nebojte se tedy nějaký použít. Třeba přidejte filtr, ostření na určitý objekt, ořežte fotku. Já tedy většinou používám editory k tomu, abych přidala na fotky text. Používám buď Befunky nebo PicMonkey

Ukázka

Naše vizitka

Inspirace není nikdy dost

Pokud jste kreativní člověk jako já, bude vám stačit trocha inspirace. Jestliže nejste, budete ji potřebovat více. Já se nechávám inspirovat Instagramem, kde najdete opravdu úžasné účty. Tady máte odkaz na ten náš. Insta má tu možnost uložit si příspěvek a dát ho do sbírky. Přiznám se, že tuto možnost moc nevyužívám, spíše používám Pinterest. Na něm najdete opravdu všechno a je to přímo aplikace k inspirování. Odkaz na můj máte tady a na Klárčin zde. Mám tam vytvořenou nástěnku s fotkami knih, můžete tam mrknout.

 Doplňujte

No a tím posledním, co vám poradím, bude doplňování. Fotka samotné knížky by byla vcelku nuda. Já buďto ladím s obálkou knížky nebo se samotným příběhem. Opravdu se nebojte přidat cokoliv, ať už to jsou sluchátka, deky, polštářky, svetry, květiny (nejdříve živé pak usušené), hodinky, kafe, čaje, sušenky.... Prostě vše, co vás napadne. Upřímně já už fotila třeba i se šroubky a šroubovákem a to k recenzi Cinder.




A to bude asi všechno. Poukud by jste chtěli, abych se o něčem rozepsala více, třeba rady jak na to, napište konkrétně do komentářů. Doufám že vám to aspoň trochu pomohlo a pokud jste se inspirovali, můžete k fotce na Instagramu přidat #jak_ne_fotit nebo do kometářů přidejte odkazy. Jestliže jsem napsala něco špatně, tak se omlouvám. Uvidíme se u dalšího článku!

12 komentářů:

  1. Na tento článek jsem se hodně těšila a ty to víš �� moc se mi líbí, jak jsi to vše napsala a vše je jednoduche k pochopení. Dokonce jsem se naučila jak to ISO používat �� a na fotkách jde vidět, že jsou foceny právě tou zrcadlovkou. Vypadají mnohem lépe než fotky z mobilu �� skvělý článek ��

    OdpovědětVymazat
  2. Od té doby, co mám Instagram, aranžování a focení mne fakt chytlo a baví mne si s každou fotkou hrát, dokud snímek není dokonaly! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Občas se divím kolik toho jsou někteří lidé schopní naskládat kolem knížky - a to i takové věci, které s tou knížkou nijak nesouvisí. Já osobně mám nejradši obyčejné fotky třeba z kavárny, z parku, prostě odtamtud, kde si člověk čte, třeba s kafem u knížky, nic naaranžovaného a umělého. Ale každý máme jiný vkus.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. Jak píšeš, každému se líbí něco jiného, ale už i to kafe bude naaranžované. Jinak zcela chápu, že se ti to líbí. Mě se také tyto fotky líbí, no jenom se hůře fotí. Hezký den :)

      Vymazat
  4. Původně jsem od článku moc neočekávala ale byl fakt poučný a inspirativní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, jsem ráda, že se ti líbíl. Určitě bude další podobný článek. :D

      Vymazat
  5. Super článek. Spousta výbirných tipů.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný článek, plný zajímavých a užitečných rad..
    Bohužel nejsem ve focení moc kreativní, i když bych asi mohla být více. Mám sama pro sebe pár "neopodstatněných" výmluv - jako např. "tady v podnájmu nemám moc místa na to si to nějak zvelebit aby byly fotky lepší než jsou". Utěšuji se, že po přestěhování to bude lepší, ale ... :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Stačí hodit to plátno třeba na zem a máš rázem místo. Je to opravdu lehké, zkus si třeba někde najít nějakou fotku, co se ti líbí a pokusit jí napodobit. Uvidíš, že to časem půjde samo. :)

      Vymazat

Četli jste tuto knihu? Podělte se o svůj názor. Každý komentář potěší!

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS